توصیه هایی برای تربیت جنسی کودکان

توصیه هایی برای تربیت جنسی کودکان

هر چند برای بسیاری از والدین پاسخ به پرسش های کودکان در زمینه مسائل جنسی از دشوارترین کارهاست، اما کارشناسان بنا بر فرهنگ های مختلف برای پاسخ والدین، راهکارهای متعددی عنوان کرده اند.

در برخی کشورها آموزش رسمی و غیررسمی در کنار هم می کوشند تا پاسخ های شفافی به کودک بدهند به طوری که کمترین شبهه ای در ذهن او نماند. اما در فرهنگ ما چنین کاری چندان ساده نیست چرا که مناسبات میان اعضای خانواده با خطوط پررنگی جدا شده که پا گذاشتن روی آنها گاهی نتیجه عکس می دهد و کودک را با مشکلات و درگیری های ذهنی جدیدی رو به رو می کند، اما در مجموع داشتن صبر و حوصله و پرهیز از بی اعتنایی و خشونت برای پاسخ به این گونه سوالات وجه مشترک تمام نسخه هایی است که برای والدین پیچیده می شود.

در ارائه اطلاعات جنسی به کودکان و نیز ایجاد شرایط مناسب برای تربیت جنسی توجه به چند مورد ضروری است که عبارتند از:

1. ایجاد محیط امن و آرام که در کمال راحتی و صمیمیت به سوالات کودکان پاسخ مناسب داده شود ضروری است، چرا که وجود جو تهدید کننده یا شرمساری و خجالت همواره باعث اشتغال ذهنی کودک می شود.

2. پاسخگویی به سوالات و کنجکاوی جنسی کودکان باید کافی و متناسب با میزان درک آنها باشد، بنابراین والدین تنها باید به ارائه پاسخ های کوتاه، قابل فهم و واقعی بپردازند و از پرگویی و اجتناب از پاسخگویی بپرهیزند.

3. سعی کنید از امور جنسی چهره کریه، زشت و خطرناک ترسیم نکرده و مباحث مربوط به امور جنسی با مفاهیمی همچون عشق، صمیمیت، احترام به خود و دیگران مرتبط شود.

4. گاه والدین یا به لحاظ محدودیت فضای خانه یا اهمال و سهل انگاری، شرایط امن برقراری روابط زناشویی را فراهم نمی آورند.
توجه به این نکته ضروری است که کودکان روابط زناشویی مشاهده شده را نوعی خشونت پدر علیه مادر درک کرده و این گونه مشاهدات آنها را دچار ترس، اضطراب و گاه بازنمایی آن رفتار می کنند.

5. از آنجا که اخلاق جنسی یکی از عناصر سلامت جنسی محسوب می شود، رعایت اصول اخلاق جنسی از جمله پرهیز از به کار بردن کلمات رکیک جنسی، پوشش مناسب افراد خانواده، پرهیز از مشاهده فیلم های نامناسب و… دارای اهمیت بسیار است.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *