رازهای چیدمان اتاق خواب

رازهای چیدمان اتاق خواب

• اتاق خواب نوجوان (جوانان)
فرزندان جوان یا نوجوان شما از نظر سنی در مقطعی حساس به سر می برند. معمولا از سنین نوجوانی، تمایل به مستقل بودن در فرزندان شکل می گیرد و رفته رفته، این حس استقلال طلبی در آنان افزایش می یابد. از این رو بهتر است که به فرزندان نوجوان خود اجازه دهید تا اتاق را مطابق با سلیقه خود، دکوراسیون و تزیین کنند و شما به عنوان راهنما و مشاور، نظرات خود را با آنها در میان بگذارید.

نوجوانان تمایل دارند که کارهای خود را در ساعاتی غیرمتعارف مانند نیمه شب یا صبح زود انجام دهند. لذا بهتر است که اتاق آنها را در محلی قرار دهید که سر و صدای ناشی از فعالیت های آنها مانع استراحت شما نشود. البته عکس این قضیه در مورد کودکان صادق است، یعی اتاق کودک باید نزدیک ترین اتاق به والدین باشد.

به فرزند نوجوان خود کمک کنید تا فضای اتاق را متناسب با فعالیت هایی که انجام می دهد، تقسیم بندی کند: فضایی برای مطالعه و انجام تکالیف، فضای قرار دادن تخت خواب، محل قرار دادن کامپیوتر، مکانی برای فعالیت های مورد علاقه نوجوانان مانند نواختن موسیقی، نقاشی و… نیز در نظر بگیرید و وسایل مورد نیاز برای هر یک از این فعالیت ها را در نزدیکی همان مکان، جاسازی کنید.

معمولا، نوجوانان وسایل بسیار دارند. از این رو بهتر است که با ایجاد فضاهای ذخیره سازی مناسب برای کتاب، CD و … روی دیوارها، مکان لازم برای قرار دادن این وسایل را در اختیار آنها قرار دهید.

نوجوانان علاقه دارند که اتاق خود را به شیوه های غیرمتعارف رنگ آمیزی و تزیین کنند. بهتر است که اجازه دهید تا در این فضا، آزادی لازم را برای انتخاب رنگ و تزیینات مورد علاقه خود داشته باشند و در عین حال آنها را از تاثیر روانشناسی انواع رنگ ها آگاه کنید تا بتوانند تصمیمی درست بگیرند. به طور کلی استفاده از رنگ های شاد در کنار رنگ های ملایم و خنثی مانند کرم، سفید، بژ و … می تواند فضایی شاد و دلنشین و مطابق با روحیه نوجوان ایجاد کند.

استفاده از نورپردازی های موضعی برای انجام فعالیت های مختلف مفید است و می تواند باعث کاهش میزان مصرف برق شود. بهتر است که در نزدیکی مکان هر یک از فعالیت های نوجوان، از دیوارکوب، آباژور یا انواع دیگر نورهای موضعی با ولتاژ مناسب استفاده شود.

گاهی اتاق خواب نوجوان را در قسمتی از خانه قرار می دهند که ورودی مجزا از بیرون منزل داشته باشد. این امر مزایایی دارد؛ از جمله این که وی در عین زندگی با افراد خانواده، احساس استقلالی بیشتر دارد و رفت و آمدهای وی با دوستان، خللی در آسایش و خلوت افراد خانواده ایجاد نمی کند. در عین حال رفت و آمدهای جوان خانواده به طور غیرمستقیم، تحت کنترل و نظارت خانواده قرار می گیرد و آرامش خیال والدین نیز تامین خواهد شد.

قرار دادن سرویس بهداشتی و حمام مستقل برای اتاق نوجوان می تواند مفید باشد اما در خانه هایی با مساحت کم، بهتر است که از فضای مفید منزل استفاده ای بهتر کرد.

• اتاق میهمان
معمولا اتاق میهمان در خانه های بزرگ یا خانه های دوبلکس یا ویلایی در نظر گرفته می شود اما در خانه های معمولی، اگر تعداد افراد ساکن در منزل، کم باشد، می توان اتاقی را به میهمان اختصاص داد. اتاق میهمان اتاقی است که کاربری های مختلف دارد.

نخستین و مهم ترین کاربرد اتاق میهمان، سکونت موقت یک یا دو میهمان در این فضاست. از این رو بهتر است که اتاق میهمان نیز دارای سرویس بهداشتی و حمام مستقل باشد. اگر نمی توانید برای اتاق میهمان سرویس بهداشتی مستقل تعبیه کنید آن را نزدیک به سرویس بهداشتی ورودی منزل در نظر بگیرید تا استفاده از آن برای میهمانان آسان و در دسترس باشد.

قرار دادن دو تخت خواب در این فضا می تواند مفید باشد. در صورتی که می خواهید فضای اتاق با تخت گرفته نشود استفاده از انواع مبل ها یا کاناپه های تخت خواب شو بسیار مفید است.

کاربرد دیگر اتاق میهمان استفاده از آن به عنوان مکانی برای تعویض لباس میهمانان است. از این رو بهتر است که مکانی برای آویختن لباس و آینه ای قدی در این اتاق تعبیه کنید.

همچنین اتاقی را به عنوان اتاق میهمان در نظر بگیرید که نزدیک به ورودی منزل باشد. قرار دادن اتاق میهمان در بخش خصوصی خانه چندان مناسب نیست زیرا رفت و آمد میهمانان به بخش خصوصی منزل می تواند آسایش افراد منزل را از بین ببرد.

در خانه های دوبلکس، اتاق میهمان حتما باید در طبقه اول در نظر گرفته شود تا میهمانان برای اسکان یا تعویض لباس مجبور به بالا و پایین رفتن از پله ها نباشند.

مجله منزل
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *